323 millió eurót nyert Leonardón az orosz mágnás, a Monaco tulajdonosa

New York |
A műkincsvilágban rekordot jelentő több mint 450 millió dollárért kelt el egy Leonardo da Vincinek tulajdonított 500 éves festmény a Christie's New York-i árverésén.
SITA/AP-felvétel
A Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép kikiáltási ára 75 millió dollár, az utolsó ajánlat pedig, amelynél végül a jelenlévők tapsvihara közepette lecsapott a kalapács, az előzetesen várt 100 millió helyett 400 millió dollár volt a szerda esti árverésen. A végső ár a jutalékokkal együtt lett 450 312 500 dollár, több mint kétszerese az eddigi aukciós világrekordnak, amelyet 2015 óta Pablo Picasso Algíri nők (O változat) című alkotása tartott 179,4 millió dollárral. A szerdai licit 19 percig tartott, a meg nem nevezett vevő telefonon vett részt rajta.
 
 Jézus Krisztus 1505 után keletkezett éteri portréjáról, amelyet „a férfi Mona Lisaként” is emlegetnek, sokáig azt hitték, hogy elveszett vagy megsemmisült. A képen a kék és barna ruhát viselő Jézus felsőteste és arca látható, amint egyik kezét áldásra emeli, másikban pedig kristálygömböt tart.
 
Az 1452 és 1519 között élt Leonardónak kevesebb mint húsz festménye maradt fenn, ezek közül erről az egyetlenről tudható, hogy magánkézen van.
 
Senki sem tudja bizonyosan, hogy a kis méretű, rejtélyes történetű festmény kinek a megrendelésére született. Alan Wintermute, a Christie's szakértője korábban elmondta: egyes kutatók úgy vélik, a francia udvar, nevezetesen XII. Lajos rendelhette a reneszánsz művésztől. 
 
A feljegyzések szerint a kép első ismert tulajdonosa – 1649-ben – I. Károly angol király volt, a Christie's szerdai aukciójának árverésvezetője pedig hangsúlyozta, hogy az alkotás I. Károly után II. Károly, majd II. Jakab gyűjteményében is szerepelt.
 
A diófára készült olajfestményt 1763-ban már Buckingham hercegének a fia bocsátotta árverésre, utána azonban eltűnt, és csak a 19. század végén került elő újra, többször átfestve, csaknem felismerhetetlenül. Ekkoriban nem is tartották eredetinek, hanem a nagy mester egy tanítványa művének, így 1958-ban mindössze 45 fontért vette meg a Sotheby's egyik árverésén egy amerikai gyűjtő.
 
A remekmű 2005-ben került újra piacra, de még mindig csak korabeli másolatként.
 
A 2005-ös vásárló restauráltatta a festményt, amelynek eredetiségét hat évig tartó kutatás után végül megállapította egy nemzetközi szakértői csoport. A londoni National Gallery 2011-2012 fordulóján mutatta be az újrafelfedezett, 65-ször 45 centiméteres festményt egy amerikai gyűjtő tulajdonaként. Legutóbbi birtokosa Dmitrij Ribolovljev orosz milliárdos, az AS Monaco futballcsapatának tulajdonosa volt, aki négy éve Yves Bouvier svájci műkereskedőtől vásárolta a művet 127,5 millió dolláros összegért.
 
A szerdai árverést megelőzően több szakember is kételyének adott hangot azzal kapcsolatban, hogy Leonardo egymaga festette a művet. Bírálták továbbá a Christie's döntését is, hogy nem a régi mesterek, hanem a második világháború utáni és a kortárs művészeknek szentelt aukcióján kínálta eladásra a ritkaságot. Más szakértők ezzel kapcsolatban rámutattak, hogy manapság a legtehetősebb vevők az ebből a korszakból származó munkákat szeretik a legjobban.
 
Az őszi árveréssorozat hétfői kezdete óta rekord született Fernand Leger, Marc Chagall és René Magritte művei esetében is. Rekordközeli áron adták el Vincent Van Gogh egyik művét is.
 
A Salvator Mundi nemcsak az árverésen, hanem a magántranzakció keretében gazdát cserélt művek tekintetében is messze a legértékesebb festménnyé vált. Magántranzakció keretében eddig Paul Gauguin műve, a Nafea faa ipoipo és Willem de Kooning alkotása, az Interchange kelt el értesülések szerint a legdrágábban, egyaránt 300 millió dolláros összegért.

Ajánló